Tomorrowland

Er zijn maar weinig festivals die zo tot de verbeelding spreken als Tomorrowland.

In de laatste edities ontvingen ze telkens 400.000 bezoekers, maar dat zijn niet de enige cijfers die het zo bijzonder maken. Ook nog deze: 240 vliegtuigen, 920.000 maaltijden, 1.200 toiletten, 990 barmannen- en vrouwen, 38 km hekwerk en 2 miljoen pintjes. Dat wij zulk een productie in ons kleine landje hebben, is des te indrukwekkender. Het laatste cijfer waar je bijna van achterover valt, is dat er maar liefst 1.000 DJ’s komen spelen op de twee weekends. Eén van die DJ’s is al jaren Mark with a K, maar toen ze naar Tomorrowland Mainstage mochten, was dat toch een erg speciale belevenis voor Sebas.

“Welkom op de mainstage van Tomorrowland!”

Toen de manager van Mark het hele team bij elkaar riep in Kapellen, repte iedereen zich naar de vergadering. Er moest een clip opgenomen worden voor een zogenaamde sponsor, en de vergadering nadien was bestemd om de zomer te bespreken. Mark en Chucky werden voor de camera gezet, kregen een enveloppe in hun handen geduwd met de opdracht: “Lees dit voor”, en toen ze luidop de zin lazen “Welkom op de Mainstage van Tomorrowland!” werden ze eerst heel stil, want het besef was er nog niet. Nadien werd er, zoals het hoort, gevierd. Mark with a K zou op Tomorrowland 2019 de immer indrukwekkende mainstage bekleden voor het grootste publiek waar hij ooit voor stond. Zijn tourmanager voor die beleving: Sebas.

Surrealistische beleving

De belevenis van een backstage is vaak erg veranderlijk, want je hebt erg goede backstages, maar je hebt er ook die erg basic zijn. Daarbij kan het zijn dat je vier shows op een dag moet halen en dat je de backstage eigenlijk niet eens ziet. Tomorrowland onderscheidt zich ook op dat vlak van andere festivals met een backstage die aanvoelt als een klein dorp. Je krijgt er eten van topchefs, ziet hele grote DJ-namen en VIPs passeren, hebt plaats om je volledig te ontspannen, … En dan moet je optreden.

Sebas vertelt ons hoe lang het voor zijn gevoel duurde vooraleer ze doorheen het podium gingen en aan de stage kwamen. De weg richting de mainstage was al zenuwslopend, omdat het zo ver weg ligt van de Artist Village. Het podium is daarbovenop ruim 130 meter breed, dus je moet de helft daarvan doorwandelen om op het eigenlijke podium te geraken. Zulk een lange weg duurt altijd al langer dan normaal, maar als je met een klein ‘stresske’ zit, duurt elke pas die je zet bijna een kwartier. Het team zet vervolgens alles klaar aan de DJ-booth die vrij is. Dat allemaal terwijl de andere DJ, die nog aan het spelen is op het andere paneel, elke minuut voor het dolle publiek aan het koesteren is.

Sebas aan de knoppen

Tijdens de show moet Mark zich kunnen focussen op de muziek, de sfeer en het publiek. Sebas zorgt er dan voor dat de confetti, het vuur en de andere effecten op de juiste momenten worden afgevuurd. Foto’s, video’s en alles wat te maken heeft met sociale media zijn bij Sebas ook in goede handen en het team weet dat ook. Iedereen kan zich op zijn eigen ding focussen en het geheel werkt als een goed-geöliede machine. Wanneer je dan nadien van zulk een podium wandelt, voelt het nog altijd als een droom.

– – –
Geschreven door Cédric